Coolapse

28 11

10 01

2026

Coolapse

Jakub Berdych Karpelis

Kurátor Mira Macík

Jakub Berdych Karpelis na výstavě Coolapse přepisuje ikonickou Einsteinovu rovnici do kulturního vzorce současnosti, kde E představuje euro, M McDonald, C copyright a exponent nahrazují dvě hotelové hvězdičky. Z vědeckého symbolu pokroku se stává rovnice dnešní civilizace, poháněné ekonomikou a konzumem. Předlohou pro toto dílo se mu stal Římský nápis na hradní skále v Trenčíně z roku 179, který však autor guerillově reinterpretoval už v roce 2008 v Hořicích v Lomu U svatého Josefa. V nové sérii z tohoto roku, vytvořené z nalezených fragmentů staveb, dává autor dílu nový kontext, který souvisí také s aktuální geopolitickou situací a můžeme ho vnímat jako postapokalyptický pomník a vzkaz budoucím generacím. Autor se do galerie Kvalitář vrací po sedmi letech se svým druhým sólovým projektem. Ten volně pokračuje v linii výstavy Cro-magnon Man z roku 2017, která tehdy znamenala návrat k jeho sochařským kořenům. Kromě toho zde byl zastoupen na několika skupinových výstavách.

Autor dlouhodobě pracuje právě s principy reinterpretace, rekonstrukce, rekontextualizace či remixu, a to jak v rovině materiálu, tak i symboliky. Uvědomuje si, že jako umělec nežije ve vzduchoprázdnu. Jeho díla jsou vědomými sondami do historie i současnosti a do vrstvení významů, které zůstávají živé právě díky novým přístupům k jejich čtení.

Vedle mramorových „pomníků“, výstava poprvé v Česku představuje i autorovu volnější polohu v sérii Trapáci z roku 2024 až 2025. Jedná se o groteskní až ironické objekty, v nichž s humorem reflektuje lidskou nedokonalost i absurditu, ve které se i díky jejich zrcadlovému zpracování může návštěvník výstavy sám najít. Série z roku 2025 vznikla na akci Glass Circus sklárny Novotný Glass.

Další část výstavy tvoří série skleněných plastik s názvem Narcis, jedno z autorových signifikantních děl. Tato ikonická hlava, opakovaně variovaná v různých materiálových i vizuálních variacích, se stává symbolem současné posedlosti obrazem sebe sama a fenoménem selfie. Některé z těchto plastik čerpají z estetiky tuningu, jeho přehnané barevnosti, lesku a efektní povrchové atraktivity. Jiné varianty autor pojímá typograficky a další jsou zpracovány naprosto volně.

Jakub Berdych Karpelis na výstavě představuje výběr z děl vytvořených za poslední dva roky, která s jemu vlastní charakteristickou nadsázkou dále rozvíjí jeho dlouhodobá témata. Kromě toho lze v jeho práci vypozorovat zájem o materiál a jeho technické zpracování, ale také o symboliku a její v čase proměnlivé významy. Autor díky svému osobnímu postoji svou tvorbou stírá hranice mezi vysokým a nízkým, vážným a absurdním a vše proměňuje v osobní vizuální koláž.